Op dit kookboek vind je recepten die worden gekookt op de groepen. De recepten zijn seizoensgebonden. Ook vind je lievelingsrecepten van de kinderen, zoals de soep die oma altijd maakt of de kip die we altijd eten op mijn verjaardag. Tevens vind je vervangingen van de kinderklassiekers maar dan in een gezond jasje. Op zoek naar een gezonde snack of traktatie? Ook dat kun je op ons kookboek vinden.
Heb je een keer iets lekkers gegeten op de groep en wil je dit nog een keer thuis maken met je ouders? Dan kun je het recept terug vinden in het kookboek.

Zeewiersalade met gebakken tofu

Benodigdheden (voor 4 personen) 375 g tofu naturel 3 cm verse gember 6 el ketjap manis 20 g gedroogd zeewier 1 komkommer 1 rode peper 1 limoen 2 bosuien 125 g koelverse zeewiersalades 4 el sesamolie 20 g sesamzaam 20 g zwart sesamzaad Bereidingswijze Stap 1: Laat de tofu uitlekken. Leg een schone theedoek op … >>Lees verder

Rijstpannekoekjes met banaan

Rijst over? Met nauwelijks ingrediënten, kun je toch een lekkere maaltijd op tafel zetten. Zowel voor ontbijt, lunch, een toetje of als tussendoortje. Ingrediënten (6 kleine pannenkoekjes): 50 gr gekookte (zilvervlies) rijst 1 rijpe banaan 2 eieren 1/2 tl bakpoeder Snufje kaneel Boter/olie om in te bakken Als topping kunnen verschillende ingrediënten gebruikt worden. Bijvoorbeeld: … >>Lees verder

Tweelaagse rauwe vegan chocolade brownie

Ingrediënten brownie: 6 medjool dadels (100g), ontpit of 8 gewone droge dadels -> 10 min weken in warm water 150 gr amandelmeel 70 gr kokosvet, gesmolten + evt. 1-2 el plantaardige melk 1 tl vanille-essence Ingrediënten topping: 150 gr pure chocolade (ten minste 70% cacao) 50 ml kokosvet 50 ml ahorn- of dadelstroop minisnufje zout … >>Lees verder

Speculaas en pompoen cake

Deze cake hebben we meegegeven aan de kinderen na de herfstvakantie dag. De ingrediënten van deze cake maken het ook een hele herfstige cake. De combinatie van deze twee ingrediënten (speculaas en pompoen) is echt onwijs lekker, een match made in heaven en ook nog is vegan! Ingrediënten: 500 gr fles pompoen 225 gr tarwebloem … >>Lees verder

Colombiaanse carimañola

Op de jongerengroep nam er een meisje afscheid. Ze wilde om hier bij stil te staan zorgen voor het avondeten! Uiteindelijk is het een Colombiaanse avond geworden, een van de hapjes heeft ze zelf gemaakt en meegebracht, namelijk carimañola’s! Dit is een typische snack uit de Colombiaanse Caribische regio. Deze keer waren ze gevuld met … >>Lees verder

Wraps gevuld met groente en cottage cheese

Heerlijke gezonde wrap voor tussendoor of als lunch! Ingrediënten (2 wraps): Groente tortilla (smaak naar keuze) 200 gr cottage cheese Mix van groente naar keuze (bleekselderij, witte kool, prei en/of paprika) (Pittige) kiemgroente Kiemgroenten zijn jonge, net ontkiemde plantjes. Ze ontspruiten uit noten, zaden, pitten en granen. Op het moment dat ze geoogst worden, bevatten … >>Lees verder

Mozzarella rolletjes

Mozzarella rolletjes met ham en courgette Ingrediënten: 1 courgette Geraspte kaas Achterham 2 bollen mozzarella Bereiding: Verwarm de oven voor op 200 graden. Schaaf plakken courgette met een kaasschaaf, snijd de mozzarella in blokjes en snijd de ham in repen zo breed als de courgette repen. Rol dan om het blokje mozzarella het plakje ham … >>Lees verder

Kruidige komkommersalade met appel

Deze salade van komkommer en appel is lekker fris en kruidig. De dressing is met dille, limoen en yoghurt. Ingrediënten (4 personen): 1 komkommer 1 rode ui 3 eetlepels Griekse yoghurt Limoen naar smaak 1 eetlepel water Fijngehakte dille naar smaak 1 teentje knoflook Geroosterde pijnboompitten naar smaak 1 groene appel Peper en zout naar … >>Lees verder

Spinazietaart met gehakt

Een van de kinderen van de dinsdaggroep mocht voor zijn verjaardag uitkiezen wat we gingen eten. Dit is zijn lievelingsrecept dus dat moesten we natuurlijk een keer proberen! Een simpele quiche met als hoofd ingrediënten spinazie en gehakt. Hij viel bij ons ontzettend goed in de smaak! Ingrediënten (4 personen) 10 plakjes bladerdeeg 800 gr … >>Lees verder