Op dit kookboek vind je recepten die worden gekookt op de groepen. De recepten zijn seizoensgebonden. Ook vind je lievelingsrecepten van de kinderen, zoals de soep die oma altijd maakt of de kip die we altijd eten op mijn verjaardag. Tevens vind je vervangingen van de kinderklassiekers maar dan in een gezond jasje. Op zoek naar een gezonde snack of traktatie? Ook dat kun je op ons kookboek vinden.
Heb je een keer iets lekkers gegeten op de groep en wil je dit nog een keer thuis maken met je ouders? Dan kun je het recept terug vinden in het kookboek.

Vegetarische quesadilla’s

Deze overheerlijke vegetarische quesadilla’s zijn net luxe tosti’s met verstopte groenten. Mijn kinderen zijn hier dol op! Ingrediënten: 400g verschillende soorten geraspte kaas 1 rode paprika, in kleine blokjes 1 gele paprika, ik kleine blokjes 2 lente uitjes, in ringetjes 1 rode of groene chilipeper, zonder zaadjes in stukjes gehakt handje koriander, gehakt 8 tortilla’s … >>Lees verder

Gekarameliseerde pastinaak

Gezond tussendoortje Ingrediënten: 2 geschilde en in blokjes gesneden pastinaak Sap van 1 citroen Flinke theelepel milde mosterd Scheut honing Peper en zout Scheut olijfolie Bereiding: Alles door elkaar roeren en dan in de oven op 180 graden voor ongeveer 30 minuten. Af en toe omroeren. En… Smullen maar!!

Rabarber-aardbeimoes

De ideale combinatie!! Bij rabarber gaat vaak veel suiker, want puur kan ‘ie (te) zuur zijn. Veel suiker willen we natuurlijk niet, dus combineren wij ze met Hollandse aardbeien. Door het natuurlijk zoet, hoeven we minder suiker te gebruiken en ze zijn ook een goede tegenhanger van de zure rabarber. Aardbeien en rabarber is daarom … >>Lees verder

Melanzane

Deze week op de groepen aten we een kindvriendelijke maar mega gezonde Italiaanse ovenschotel met aubergine, tomaat en mozzarella. Met relatief weinig ingrediënten heb je zo een heerlijke ovenschotel in elkaar! Ingrediënten (4 personen): 2 aubergines 3 tomaten 250 gr mozzarella 75 g tarwebloem 2 el traditionele olijfolie 350 g tomato frito 50 g Grana … >>Lees verder

Frozen yoghurt cupcakes

Met deze heerlijke frozen yoghurt cupcakes maak je ieder ontbijt een feestje! Op deze manier krijgen de kinderen allerlei gezonde ingrediënten binnen in een leuk jasje! Ingrediënten voor 6 cupcakes: 1 avocado 1 rijpe banaan 250 g kokosyoghurt 2 el honing 2 tl vanille-extract 100 g walnoten, ongebrand en ongezouten 2 el cacao nibs 2 … >>Lees verder

Noten rozijnenbrood

Noten rozijnenbrood Ingrediënten (voor 1 brood): 5 eieren 100 gr amandelmeel 100 gr chiazaad 50 gr lijnzaad, gebroken 50 gr gedroogde abrikozen in stukjes 50 gr rozijnen 150 ml kokosolie, gesmolten 1 tl grof zeezout 150 gr walnoten 100 gr pompoenpitten Bereidingstijd: Verwarm de oven tot 160 graden. Bekleed het cakeblik met bakpapier. Klop de … >>Lees verder

Vegan Wentelteefjes-muffins

Een heerlijk gezond recept die voor allemaal verschillende gelegenheden kan worden gemaakt. Als ontbijt, tussendoortje, dessert of als traktatie! Ingrediënten voor 8 muffins: 125 ml sojaroom 125 ml sojamelk met vanillesmaak 1 el maïzena 3 el bloem 3 el koekkruiden of kaneel 8 plakjes witbrood (het liefst van vorige dag) Voor de vulling: 1 portie … >>Lees verder

Blauwe-bessencheesecake

Yvette was 15 maart jarig en die trakteerde het team met deze heerlijke taart! “Drie redenen waarom je deze cheesecake met blauwe bessen moet maken: de bodem is goddelijk, de choco-laag hemels en de vulling verrukkelijk.” Ingrediënten (10 personen): 150 g volkoren biscuits 70 g gezouten roomboter 200 g kristalsuiker 100 g melkchocolade (tablet) 400 … >>Lees verder

Gehakt nacho schotel

Ingrediënten (voor 4 personen): 300 gr rundergehakt 1 rode paprika 1 rode ui 2 tomaten 1 komkommer 1 bakje crème fraîche 1 zakje geraspte kaas 1,5 zak nacho chips 1 teentje knoflook 3 avocado’s 1 limoen Mexicaanse kruiden Bereiding: Verwarm de oven voor op 160 graden. Snipper de rode ui en snij de rode paprika, … >>Lees verder

Pindakaas

“Zouden we eigelijk ook zelf pindakaas kunnen maken” vroeg een van de kinderen vandaag op de groep? Daar komen we natuurlijk maar op 1 manier achter! Even googelen en uitproberen maar! Met maar 2 ingrediënten heb je al je eigen pindakaas gemaakt! Ingrediënten: 350 gram ongezouten pinda’s snufje zout Bereiding: Doe de gepelde pinda’s en … >>Lees verder